Az emberek több mint 90%-a a vásárlást megelőzően, először tájékozódik az adott termékkel / szolgáltatással kapcsolatban. Az információ szerzéshez legtöbbször a Google keresőjét használjuk, ahol naponta több mint 6 milliárd keresés zajlik. A rengeteg weboldalból a Google algoritmusának kell kiválasztani azokat, amelyek tartalmazzák azokat az információkat, amire a felhasználók kíváncsiak.
Ahhoz, hogy a számodra fontos kifejezésekre a Te honlapod is megjelenjen a keresőben, és ezáltal látogatók és leendő vásárlók érkezzenek az oldalra, optimalizálni kell. Az optimalizálás során rengeteg tényezőre kell figyelni, ugyanis a nem megfelelő beállítások gyakran több kárt okoznak, mint hasznot.
Szerencsére ma már rengeteg szakértő specializálódott kifejezetten keresőoptimalizálásra, akik vagy részben vagy egészben átveszik a weboldal felügyeletét, hogy neked csak a vállalkozás fejlesztésével kelljen foglalkozni.
Mi az a keresőoptimalizálás?
A Google keresőben megjelenő oldalakat 2 nagy csoportra lehet bontani:
- fizetett PPC hirdetések és
- ingyenes organikus SEO találatok.
A kettőt együtt, azaz PPC+SEO, SEM (Search Engine Marketing), azaz Keresőmarketingnek hívjuk.
A PPC (Pay-Per-Click) fizetett Google hirdetések során azért fizetünk, hogy az adott kifejezésre az első helyen a mi oldalunk jelenjen meg a keresőben. Ahogy a neve is takarja csak a kattintások után kell fizetni.
Fontos, hogy a PPC által biztosított előkelő helyezések csak a hirdetések futása alatt érvényesek. Ha leállítod hirdetéseket a honlapod nem fog az első oldalon megjelenni és ezzel együtt látogatók sem fognak rá érkezni.
Ezzel szemben a SEO által elérhető helyezések folyamatosak és stabilak, itt a nem fizetett, ingyenes találatokra koncentrálunk.
A SEO (Search Engine Optimization) vagy magyarul keresőoptimalizálás segítségével befolyásolni lehet egy adott weboldal helyezéseit a keresőben.
Azt, hogy a keresett kifejezésre a weboldal hányadik helyen jelenik meg az organikus (ingyenes) találatok között, 3 tényező befolyásolja:
- Megfelel-e az oldal a technikai feltételeknek? (Technikai SEO)
- Mennyire van jól optimalizálva kulcsszavakra? (On-page SEO)
- Mennyire hiteles az oldal a Google szemében? (Off-page SEO)
Fontos, hogy a fent említett 3 rész mindig összhangban legyen egymással, ugyanis önmagában egyikkel sem lehet kimagasló eredményeket elérni.
Emellett fontos kiemelni, hogy a piramis alján mindig a technikai tényezők helyezkednek el, utána a tartalom és csak utána az oldalra mutató külső hivatkozások.
Technikai SEO
A technikai SEO a keresőoptimalizálás alapja, ha ez nincs rendben, akkor nem lehet tovább haladni az on-page és az off-page optimalizálással sem. A technikai rész felel azért, hogy a keresőrobotok megfelelően fel tudják térképezni és indexelni a honlapon található tartalmakat. Ide tartozik a betöltési sebesség, a reszponzív, mobilbarát dizájn, a felhasználói élmény és még rengeteg apróság ami a háttérben zajlik csak azért, hogy a weblap megfelelően működjön.
Ha a weboldal minden technikai tényezője megfelelően be van állítva, jöhet a tartalom gyártás és tartalom optimalizálás, azaz az On-page SEO.
On-page SEO
Az On-page vagy magyarul tartalmi SEO-ba beletartozik, minden, ami az oldalon belül történik. A Google szemében az oldalon megjelenő tartalom a legfontosabb rangsorolási szempont. Épp ezért csak olyat kell publikálni, ami mind a felhasználóknak, mind a Google algoritmusának megfelel.
Ahhoz, hogy értékes bejegyzéseket tudj feltölteni a weboldalra, meg kell találni, azokat a kulcsszavakat, amire a Te iparágadban keresnek a felhasználók. A megfelelő kulcsszavak tudatos felhasználásával egy SEO stratégia mentén olyan tartalmakat lehet előállítani, amelyet a Google is szeretni fog.
Fontos, hogy a kiválasztott kulcsszó megjelenjen az oldal:
- Címében
- URL-jében
- Tartalomban
- Címsorokban
- Képek nevében
- képek alternatív szövegében
- Meta leírásban
Az értékes blogbejegyzések adják a weboldal tartalmát, amiért érdemes a felhasználóknak a Te oldaladra látogatni. Azonban ma már ahhoz, hogy kitűnjön a honlap a többi közül, nem elég a jól megírt tartalom, az oldalnak hitelesnek is kell lennie. A keresőoptimalizálás utolsó és egyben legnehezebb lépése a linképítés, azaz az Off-page SEO.
Off-page SEO
Off-page SEO kategóriába tartoznak azok a folyamatok, amelyek a holnapon kívül történnek, ilyenek pl. a weboldalra mutató külső hivatkozások is. A Google számára annál hitelesebb egy weblap és annál jobb helyezéseket fog elérni a keresőben, minél több értékes forrásból mutat rá hivatkozás.
Fontos, hogy a linkek mindig releváns és hiteles forrásból érkezzenek, ugyanis a gyenge minőségű katalógus és linkgyűjtemények által létrehozott hivatkozásokat az algoritmus kiszűri. A nem releváns szövegkörnyezetből érkező hivatkozások, link manipulációnak számítanak és ezeket a Google sem veszi figyelembe a rangsorolás kialakításánál. A linképítés a SEO egyik legnehezebb folyamata, de a megfelelő helyen elhelyezett hivatkozások aranyat érnek egy weboldal számára.
Összegzés
A keresőoptimalizálás egy összetett folyamat, aminek csak hónapok kemény munkája után lehet majd érezni a hatását, azonban ekkor ugrásszerűen megnő a honlap látogatottsága és ezzel együtt a megkeresések és a rendelések száma is. Ha számodra is fontos az online jelenlét és Te is szeretnél ingyen látogatókat a weboldalra, akkor keress minket és segítünk a honlap optimalizálásában és az értékes tartalmak előállításában.
Szerző: Salánki Dániel SEO szakértő